آشپزی با خرما فله ای توانست حلوای صادراتی تولید کند

پیامد اولیه ارزیابی تغییر سطح HbA1c در گروه مداخله ای بود که روزانه 3 خرما فله ای به مدت 16 هفته دریافت کردند.

پیامدهای ثانویه شامل تغییرات در مقادیر BMI، ترکیب بدن، کلسترول تام، کلسترول LDL، ناشتا، تری گلیسیرید، کلسترول HDL و شاخص کیفیت زندگی فرم کوتاه 36 (SF-36) بود. ما میزان ایمن بودن مطالعه خود را با ثبت همه عوارض جانبی مشاهده شده در طول مطالعه ارزیابی کردیم.
یک کارآزمایی کنترل تصادفی دوبازویی به مدت 16 هفته انجام شد. روزانه سه عدد خرما به عنوان بخشی از وعده صبحانه ارائه می شد. به آزمودنی ها آموزش داده شد که عادات غذایی منظم خود را به جز صبحانه حفظ کنند و در طول دوره مداخله از محتویات وعده های غذایی، میان وعده ها و نوشیدنی های روزانه یادداشت و عکس بگیرند.

خرما
آزمودنی ها در دو بازدید از آزمایشگاه به فاصله 16 هفته شرکت کردند. شرکت کنندگان مجاز به خوردن یا نوشیدن (به جز آب) و سیگار کشیدن 12 ساعت قبل از گرفتن نمونه خون بین ساعت 7:00 تا 8:30 صبح نبودند.

قد و وزن بدن به منظور محاسبه BMI اندازه گیری شد.
آنالیزهای بیوشیمیایی روی کلسترول تام، HDL و تری گلیسیرید با استفاده از روش های آنزیمی تجاری موجود با استفاده از اتوآنالایزر اندازه گیری شد. LDL با استفاده از فرمول فریدوالد محاسبه شد. HbA1c و گلوکز خون ناشتا نیز ثبت شد.

شرکت کنندگان با نظرسنجی سلامت SF-36 برای ارزیابی کیفیت زندگی آنها مورد آزمایش قرار گرفتند. این پرسشنامه یک معیار عمومی معتبر است که به دلیل روایی، سازگاری درونی بالا و پایایی بالای آزمون – بازآزمایی برای رتبه‌بندی کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در چندین زمینه تحقیقاتی استفاده می‌شود.

به ویژه در حوزه سلامت روان به عنوان یک آیتم مورد ارزیابی قرار گرفته است. مقیاس های SF-36 در دو بعد خلاصه شد.