اثر پیشگیرانه لیمو عمانی از سرما خوردگی

لیمو خشک (Citrus aurantifulia) یکی از فرآورده‌های گیاهی است که به‌ویژه زائران ایرانی به‌عنوان یک عامل پیشگیرانه و خوددرمانی برای علائم مجاری تنفسی در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این رو، کارآیی پیشگیرانه تهیه لیمو عمانی در سرماخوردگی را در بین زائران ایرانی بررسی کردیم.

در این کارآزمایی بالینی تصادفی، دوسوکور، بیماران گروه دارویی کپسول لیمو خشک، 500 میلی گرم در یک دوز در روز به مدت چهار هفته دریافت کردند. در گروه دارونما، بیماران با استفاده از روش مشابه، کپسول دارونما دریافت کردند. معیار پیامد اولیه در این کارآزمایی، شدت علائم سرماخوردگی بود که توسط یک پرسشنامه خود ایفا ارزیابی شد.

تفاوت معنی داری بین دو گروه از نظر روند شدت علائم سرماخوردگی در طول دوره مطالعه وجود نداشت. با این حال، در هفته دوم، شدت تمام علائم سرماخوردگی در گروه دارو در مقایسه با لیمو عمانی تازه کمتر بود، اما در پایان مطالعه، مقایسه دو گروه تفاوت معنی‌داری را در هیچ یک از گزینه‌های مورد بررسی نشان نداد.

حج یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین مناسک دینی مسلمانان است که هر ساله در یک دوره خاص در مکه عربستان برگزار می‌شود. بیش از دو میلیون زائر از کشورهای مختلف در این آیین شرکت می کنند.

ازدحام بیش از حد زائران در فضای نیمه بسته در مراسم حج، کهولت سن اکثر زائران و نبود امکانات بهداشتی کافی باعث مستعد شدن زائران به بیماری‌های واگیر می‌شود.

عفونت تنفسی ویروسی یکی از شایع ترین بیماری های واگیر در بین زائران حج است. مطالعات قبلی تخمین زدند که بیش از 30 درصد از زائران حج در طول این مناسک علائم تنفسی را تجربه می کنند. با توجه به شیوع بالای بیماری در بین زائران و بروز بیماری که معمولاً باعث می‌شود زائران نتوانند مناسک حج را به خوبی انجام دهند، بسیاری از زائران برای رهایی از این بیماری از لیمو عمانی ورقه ای یا خوددرمانی استفاده می‌کنند.

لیمو عمانی فله ای (Citrus aurantifulia) یکی از فرآورده‌های گیاهی است که به‌ویژه زائران ایرانی به‌عنوان یک عامل پیشگیرانه و خوددرمانی برای علائم مجاری تنفسی در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در طب سنتی ایرانی شواهدی مبنی بر اثربخشی لیموترش در بیماری های ریوی وجود دارد. علاوه بر این، مطالعات اخیر اثرات ضد میکروبی این گیاه را نشان داده است [7،8]. بنابراین، هدف ما بررسی کارآیی پیشگیرانه تهیه آهک خشک در سرماخوردگی در بین زائران ایرانی در یک کارآزمایی بالینی تصادفی، دوسوکور و کنترل شده با دارونما در ایام حج بود.

 

  • منابع:
    1. Preventive Efficacy of Dried Lime

  • تبلیغات:
  1. اخذ نمایندگی آبلیمو 1 لیتری شیشه ای

  2. باربند وانتی که از لوله پلیکا ساخته شده است!

  3. فروشگاه فروش دستگاه صنعتی سبزی خردکن

  4. قیمت عمده سطل پلاستیکی در اصفهان