بوته کدو تنبل با کود حیوانی تا 2 کیلومتر رشد کرد

تحریک رشد میکرو فلور مفید
باکتری ها و برخی قارچ ها نقش مهمی در فرآوری مواد آلی و بدست آوردن مواد مغذی لازم برای گیاهان دارند و بستر آنها هوموس و اجزای کود است.

برخی از میکروارگانیسم ها در دستگاه گوارش حیوانات (عمدتاً نشخوارکنندگان) زندگی می کنند بنابراین، کود حیوانی تازه و نیمه تجزیه شده، خاک را با میکرو فلور مفید غنی می کند.

ترکیب گونه ای میکروارگانیسم های خاک ممکن است بسته به نوع کود بستر یا بدون بستر متفاوت باشد و در حالت اول، باکتری هایی که سلولز را تجزیه می کنند، غالب هستند، در مورد دوم، میکروب هایی که پروتئین ها را پردازش می کنند غالب هستند.

به لطف میکرو فلورا، لایه هوموس بازسازی می شود، از تخریب خاک جلوگیری می شود و استفاده منظم از کودهای آلی باعث حفظ عملکرد محصول در مزارع برای چندین دهه می شود.

در قسمت بعدی متن در مورد جنبه های منفی کود دامی صحبت خواهیم کرد.

کود حیوانی

آسیب کود
کود با تمام ویژگی های مثبت، معایب خود را دارد و آنها بسیار مهم هستند و استفاده گسترده از کود را محدود می کنند و کار به طور مداوم برای کاهش ویژگی های منفی مواد در حال انجام است.

بنابراین، خواص مضر کود دامی عبارتند از:

گرم شدن در هنگام تجزیه
محتوای نیترات بالا در مدفوع تازه
ترکیب معدنی متغیر
وجود عوامل بیماری زا
وجود بذر علف های هرز و قارچ
جاذبه آفت
در ادامه متن به تفصیل با این مضرات، تاثیر آن بر خاک و گیاهان آشنا خواهید شد.

گرم شدن در هنگام تجزیه
در فرآیند تجزیه مواد آلی گرمای زیادی تولید می شود و برخی از انواع کود (مثلاً اسب یا گوسفند) را می توان تا 60-70 درجه سانتیگراد گرم کرد.

این ویژگی در هنگام تجهیز تخت گرم یا گلخانه استفاده می شود و دمای خاک افزایش می یابد و سبزیجات را می توان خیلی زودتر کاشت.