رسم سوئدی یک تاریخ خوشمزه است

رسم فیکا بخشی جدایی ناپذیر از میراث فرهنگی سوئد است. قبل از اینکه این اصطلاح در اوایل قرن بیستم ایجاد شود، “kafferep” در پایان قرن نوزدهم به عنوان یک نوع اولیه از این رسم پدیدار شد – یک گردهمایی خصوصی خانم ها شامل “sju sorters kakor” (هفت نوع کلوچه). چرا این عدد دقیق؟ قیمت کلوچه سنتی نرم از تولید به مصرف چقدر است ؟ تصور می‌شد که تعداد کمتری شما را خسیس می‌کند و بیشتر خودنمایی می‌کند. در مورد خود کوکی‌های سوئدی، چیزهای ضروری شامل «Drömmar» (رویاها)، «Chokladsnittar» (برش‌های شکلاتی) و «Nötkakor» (بیسکویت‌های آجیلی) غیر قابل مقاومت جویدنی است. در رویدادهای مفصل‌تر، مجموعه‌ای غنی‌تر از خوراکی‌ها، از جمله کیک‌های اسفنجی و نان‌ها، علاوه بر عرضه سخاوتمندانه کوکی‌ها سرو شد.

در مورد نام “کافرهپ”، منشأ آن نامشخص است، اما اعتقاد بر این است که پسوند “rep” یا از پاره کردن و تعمیر پارچه‌ها توسط شرکت‌کنندگان سرچشمه می‌گیرد، یا از تقسیم هزینه‌ها به عنوان “kafferep” در اصل “خودت را بیاور” بوده است.

 

با نگاهی به ریشه های سوئدی «fika»، اعتقاد بر این است که خود کلمه – که آنقدر کلیدی است که هم به عنوان اسم و هم به عنوان فعل استفاده می شود – معکوس کردن «کافی»، املای قدیمی قهوه است. این نوشیدنی که در قرن نوزدهم محبوبیت پیدا کرد، در ابتدا در قهوه خانه ها میل می شد. تا پایان قرن نوزدهم راه خود را به خانه‌های سوئدی باز کرد، البته به لطف کافر. در طول دهه‌های بعد، این سنت خود را تثبیت کرد و در سراسر کشور از رده‌های بالاتر به تمام سطوح جامعه گسترش یافت.

محبوبیت آن در دهه 1930 به اوج خود رسید و اغلب بخشی از مناسبت های خاص مانند جشن غسل تعمید و تولد بود. Kafferep الهام بخش هزاران کافه با کیفیتی است که امروزه در کشور یافت می شود، که بسیاری از آنها هنوز هم مجموعه کلاسیک کوکی های سوئدی را ارائه می دهند – دوباره مورد تقاضا.

در اوایل قرن بیستم، زمانی که مردان برای کار بیرون می رفتند و زنان بیشتر در خانه می ماندند، کافره به زنان این فرصت را می داد که معاشرت کنند و مهارت های آشپزی و بهترین رومیزی های خود را به رخ بکشند. این رویدادها امور نسبتاً صمیمی بود که بیشتر دوستان نزدیک به آن دعوت می شدند. همچنین قیمت خرید کیک سنتی از تولید به مصرف نیز موجود است.

بیش از یک ضیافت شیرین، کافره به توانمندسازی زنان کمک کرده است. خالق غذا، لینا آهلین، در مقاله‌ای در سال 2011 استدلال کرد که این رسم بازتابی از تمایل زنان اوایل قرن بیستم برای بهبود جایگاه خود در جامعه است، و از آشپزخانه به عنوان بستری برای به رسمیت شناختن استفاده می‌کرد. این رویدادهای اجتماعی ممکن است زنان را برانگیخته باشد تا گرد هم آیند تا برای جامعه ای برابرتر تلاش کنند، که در نهایت منجر به اشتغال تمام وقت و به دست آوردن حق قانونی رای در سال 1919 شد.

  • منابع:
    1. Seven types of cookies – the Swedish custom is a delicious history

  • تبلیغات:
  1. آیا دستگاه پیش روی می تواند یک عدس را آبگیری نماید؟

  2. استفاده از بذر بادمجان در ترشی

  3. ماجرای زنی با صورت پوشیده در خیابان چه بود!!!

  4. فروش اتصالات پلی اتیلن | توزیع و پخش ارزان ترین لوله در تهران