روند استفاده از رنگ مو: یک مطالعه مقطعی

استفاده از رنگ مو در بین هر دو جنس بسیار رایج است، امروزه میلیون ها نفر از آن استفاده می کنند. رز مشکی مو نه تنها توسط متخصصان، بلکه یک روش زیبایی محبوب در خانه نیز انجام می شود.

مو از ریشه و ساقه تشکیل شده است. شفت دارای سه لایه است: کوتیکول متشکل از سلول های بی رنگ محکم بسته بندی شده، قشر حاوی رنگدانه های رنگی طبیعی است که رنگ را تعیین می کند و بصل النخاع یک هسته توخالی.

عوامل رنگ آمیزی رنگ طبیعی را حذف می کنند یا رنگ جدید اضافه می کنند یا هر دو را انجام می دهند. برای رنگ دائمی، محصول باید به کوتیکول نفوذ کند تا رز مشکی را در قشر پوست رسوب کند یا حذف کند. قبلاً از رنگ موی طبیعی استفاده می شد، اما امروزه با توجه به پیشرفت در صنعت آرایشی و بهداشتی، انواع مختلفی از آن ساخته شده است.

سه نوع موجود، رنگ‌های موقتی هستند که حاوی مولکول‌های بزرگی هستند که برای نفوذ بسیار بزرگ هستند و فقط شفت را می‌پوشانند. نیمه دائمی با مولکول های کوچک حاوی آمین های معطر، باعث تورم شفت می شود، کوتیکول را بالا می برد و اجازه می دهد وارد قشر شود و در نتیجه آن را رنگ آمیزی می کند. رنگهای اکسیداتیو با کوچکترین مولکولها دائمی هستند.

آمین‌های معطر، کوتیکول را متورم می‌کنند و به پراکسید هیدروژن و رنگ اجازه می‌دهند به قشر مغز نفوذ کنند که رب انار را از بین می‌برد و مو را روشن می‌کند که تا زمانی که مو رشد کند، باقی می‌ماند.

عامل قلیایی کننده (آمین های معطر)، پارافنیلن دیامین (PPD) [C6H4 (NH2)2] یا تولوئن-2،5-دیامین، مهم ترین ترکیبات این فرمولاسیون ها هستند. از پوست جذب می شود و در نتیجه باعث ایجاد درماتیت آلرژیک اثرات سیستمیک شامل آنژیوادم، رابدومیولیز، سمیت کلیوی و قلبی است. این جهش زا و سرطان زا است اما یک تراتوژن شناخته شده نیست. هدف از این مطالعه ارزیابی دانش، عملکرد، ادراک و واکنش های نامطلوب در مصرف کنندگان لباس بلوچی بود.

به داوطلبان هر دو جنس، بالای 18 سال که مایل به رضایت بودند، پرسشنامه ای به صورت تصادفی اجرا شد، کسانی که قادر به درک نبودند، سؤالات به زبان محلی برای آنها توضیح داده شد.

این شامل 28 سؤال در مورد استفاده از رنگ مو بود و تقریباً 15 دقیقه برای پاسخگویی کامل نیاز داشت. پرسشنامه شامل اطلاعات دقیق در مورد وضعیت تحصیلی، شغل و درآمد آنها، سنی که برای اولین بار استفاده از رنگ مو را شروع کردند، نوع رنگ مو، دفعات استفاده از آن، انگیزه آنها در رنگ کردن موهایشان، استفاده در دوران بارداری و در کودکان و همچنین اگر پس از استفاده از آن دچار هر گونه واکنشی شده بودند.

  • منابع:
    1. Trends in Use of Hair Dye: A Cross-Sectional Study
  • تبلیغات:
    1. پنجره‌هایی که دارای نور طبیعی برای گل و گیاه
    2. میزان کافئین در قهوه به کار رفته
    3. بهترین جوراب در عرصه بازار
    4. موارد نگه داری از گل و گیاه آپارتمانی